Op 16 Mei 2017 verzamelen we weer voor een nieuwe Ronde vanuit Leuven(onder voorbehoud)

Dit Blog is bestemd voor alle wielrenners van de"Ronde van de Pipeline" en alle andere fiets enthousiastelingen.

De ronde van de pipeline is een jaarlijks terugkerende wielermeerdaagse door België en/of Nederland.

De wielrenners zijn allemaal (oud)medewerkers van de Defensie Pijpleiding Organisatie en van de Belgian Pipeline Organsation.

Het is één en al gezelligheid en het fietsen doen we erbij !

zaterdag 24 april 2010
De Fietsersbond pleit samen met de NTFU voor een oplossing voor de problemen die er zijn tussen fietsers en groepen wielrenners op het fietspad.(24-4-2010)

De problemen worden voor een deel veroorzaakt door het verschil in snelheid tussen de twee categorieën fietsers. Met mooie dagen ontvangt de Fietsersbond regelmatig klachten over het gedrag van de groepen wielrenners. Een van de opties die de Fietsersbond voorstelt, is om pelotons wielrenners op bepaalde momenten en locaties naar de rijbaan te verwijzen.
In Belgie is dit al bestaand beleid. In de wegcode (Belgische verkeerswet) is vastgelegd dat groepen fietsers tussen de 15 tot 50 personen op de weg mogen, groepen tussen de 51 tot 150 moeten verplicht twee volgauto's hebben, één voor en één achter en enkele andere aanvullende maatregelen.

De Fietsersbond is in overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat om te kijken of een vergelijkbare maatregel hier ook ingevoerd kan worden. Verder pleit de Fietsersbond voor bredere fietspaden, omdat het steeds drukker wordt op het fietspad en voor een gedragscode voor wielrenners. Zelf voert de Fietsersbond campagne voor vriendelijker verkeersgedrag in de campagne Vriendelijk verkeer.nl

(bron fietsersbond)
Lees hieronder de wegcode zoals die gebruikt wordt in Belgie.
Bij onze Ronde van de Pipeline-renners geen vreemde gewoonte!



TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 43bis: Fietsers in groep

43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.

43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.

43bis3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".

2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.

43bis4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.

43bis5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.

Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.

A51





De Minister van Verkeerswezen bepaalt de minimum afmetingen van deze signalisatie.

Noot: zie M.B. 01-12-1975 tot vaststelling van de kenmerken van bepaalde schijven, bebakeningen, en platen die voorgeschreven zijn door het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

0 reacties:

Een reactie posten